Træning uge 46

Træningen den sidste uges tid er forløbet lige efter mit hovede. Jeg har stadig fokus på grundtræningen uden de vilde kvalitetspas. Sidste uge blev dog afsluttet med en let gang tempo i lørdags, hvor det blev til 2 x 2,5 km i hhv.  3.27 og 3.22/km. Dermed blev sidste uge rundet med en mængde på præcis 100 km fordelt over 6 dage/pas med den længste tur på 27 km. Jeg valgte at holde helt træningsfri søndag efter vi var til 40 års jubilæumsfest i SAM. Det blev halvsent efter en rigtig hyggelig aften med en masse andre atleter, og var godt ristet søndag, hvor dagens motion bestod af en gåtur med Rikke 🙂

Denne uge har også budt på en 6-dages løbeuge, da jeg holder løbefri i morgen søndag hvor den står på weekendvagt på jobbet. Ugens mængde er i alt 105 km med den længste tur nu oppe på 29 km. Jeg har igen haft fokus den aerobe del af træningen, så jeg får bygget en god base op her henover vinteren. Hvis I har brug for inspiration til hvordan man kan gribe det an, så er denne artikel et glimrende udgangspunkt:

http://running.competitor.com/2016/08/training/bigger-better-build-huge-aerobic-base_154376

Jeg benytter i grove træk samme plan de kommende måneder. Derfor er det blevet til et par progressive ture, hvor tirsdag løb en halvlang tur på 21 km med 13 km progressivt fordelt på 6 + 7 km i spændet 3.58-3.24/km Min fornemmelse lige pt. er, at der er fremgang. Jeg bilder mig i hvert fald ind, at det føles en anelse lettere denne uge i forhold til de sidste uge. Dejligt når man kan fornemme fremgang!

Torsdag var jeg en tur i skoven, hvor det blev til en gang let bakketræning med ca. 14 x bakkespurter af varieret længde + fokus på hurtigt nedløb af bakkerne. Fredag havde jeg planlagt ugens langtur, og det lykkedes utroligt nok at finde et hul i de mange regnbyger. Jeg havde også nærstuderet vejrudsigten, for det er bare ikke fedt at løbe rundt og være gennemblødt i 2 timer når det kun er 3-4 graders varme. Så jeg kigger vejrudsigt og planlægger så vidt muligt efter vejret her om efteråret med masser af regn og rusk.

Nå, men jeg løb langturen fredag på 29 km, der indeholdt 16 km progressiv fordelt på 9 + 7 km i spændet fra 4.04-3.32/km. Første 9 i kuperet terræn – svært at holde tempo. Sidste 7 var jeg helt flad og fik det halvdårligt inden jeg nåede hjem, så jeg tro umiddelbart jeg var lidt dehydreret eller gået sukkerkold. Men bakketræningen fra dagen før sad også i benene – kunne slet ikke trykke i bund med tempo. Så det var lækkert og komme hjem i varmen og kvæle en kold coca cola 🙂

Næste uge vil jeg så småt starte op med at bygge lidt speed op. Det kommer til at foregå enten via korte 2-400m intervaller på stadion eller en gang bakkespurter i skoven. Jeg overvejer at løbe en 3000m i december, hvor der er stævne i arenaen her i Skive. Det er ikke fordi jeg regner med at jeg er i stand til at løbe en vanvittig hurtig tid pt. Men jeg vil gerne have nogle delmål undervejs, så det ikke bliver for kedeligt med bare træning – træning – træning……. Hermed får jeg også et fingerpeg om formen, samt en god gang træning. Det er bare er lidt sjovere med afveksling, og løbe til et stævne/konkurrence end man selv ligger mutters alene og tæsker tempo på en træningstur.

Her på falderebet vil jeg i øvrigt vil jeg anbefale jer at checke denne side: http://mereløb.dk/ Det er en ny hjemmeside som Jesper Dahlgaard her fra Skive er i gang med at sætte i søen. Han er selv en hurtig herre på marathon (2.47), og vi kender jo naturligvis hinanden fra nogle træningsture i ny og næ.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/rnrun.dk/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *